tarmal, Uncategorized

Gdy reklama śmieszy

Niektóre reklamy nas rozczulają, wzruszają, inne denerwują i wręcz wkurzają albo są irytujące. Ale są także reklamy wykorzystujące dowcip i humor. Może to być przedstawienie śmiesznej sytuacji albo gra słowna, która wykorzystuje komizm w naprawdę świetny sposób. Taka reklama przyciąga naszą uwagę i sprawia, że po kilku minutach śmiechu chcemy zobaczyć więcej. Czasami dochodzi wręcz do tego, że polujemy na tę reklamę w telewizji, bo chcemy to zobaczyć raz jeszcze. Ci, którzy wymyślili to, że reklama ma być śmieszna i dowcipna, byli geniuszami, bo właśnie takie chwyty najbardziej przyciągają potencjalnych klientów. Ale trafić w poczucie humoru ludzi jest niezwykle trudno. Na pewno nie uda nam się zadowolić wszystkich, dlatego trzeba się zdecydować, do jakiej konkretnej grupy ludzi chcemy trafić. Tu także istnieje niebezpieczeństwo. Być może nie zrozumieją żartu, który wymyśliliśmy albo odbiorą go w całkiem inny sposób.

Wielu z nas błędnie uważa, że reklamy są krótkie dlatego że czas antenowy jest bardzo drogi. W rzeczywistości jest nieco inaczej. Reklamy są krótkie, ponieważ czas dostosowany jest to ludzkich możliwości percepcyjnych. Okazuje się, że nie jesteśmy w stanie się długo skupić na reklamie, więc musi ona trwać tak krótko. Nawet, gdy reklama jest tak krótka, i tak nie skupiamy się na całości tego, co widzimy czy słyszymy. Okazuje się, że wiemy tylko to, co usłyszeliśmy na początku i na końcu reklamy. Dlatego na koniec powtarza się nazwa danego produktu, żeby lepiej wbiła nam się w pamięć. Dzięki temu jesteśmy w stanie zapamiętać nazwę. Możemy to sprawdzić, oglądając pasmo reklam. Zobaczymy, że faktycznie na samym końcu pojawia się nazwa. Poza tym krótkie reklamy są bardziej dynamiczne, co także działa na ich korzyść. Nie jest to więc sprawa drogiego czasu antenowego ale umiejętne wykorzystanie wiedzy psychologicznej. Dlatego musimy uważać, bo reklamy mogą mieć wielki wpływ na naszą psychikę.