Uncategorized

Franczyza

Franczyza w Polsce jest obecna dopiero od końca lat dziewięćdziesiątych, chociaż w innych, zachodnich krajach jest znana dłużej. Początki na świecie sięgają drugiego tysiąclecia naszej ery (po 1000 roku), chociaż nie znamy do dzisiaj żadnych szczegółów. Cała idea ma amerykańskie korzenie. Franczyza jest sposobem na biznes, który polega na współpracy pomiędzy franczyzobiorcą oraz franczyzodawcą. Największą zaletą takiego rozwiązania jest to, że za niewielką miesięczną opłatę młody przedsiębiorca może otrzymać pomoc finansową na start oraz nie musi wyrabiać własnej marki. Oznacza to, że nie musi sam szukać swojej bazy klientów, ponieważ samo logo i nazwa znanej firmy w nowym miejscu przyciąga ich sama.

Franczyza oferty przykładowe:
1) Branża telekomunikacyjna: Play – jedna z największych sieci komórkowych w Polsce.
2) Branża spożywcza: Żabka – sieć niewielkich sklepów samoobsługowych oferująca sprzedaż, między innymi, produktów spożywczych czy alkoholi.
3) Branża odzieżowa: Wólczanka – marka oferujące ekskluzywne koszule i dodatki damskie oraz męskie.
4) Branża restauracyjna: McDonald’s – jeden z największych na świecie fast-foodów, czyli barów szybkiej obsługi.
5) Branża restauracyjna: Z ogórem czy bez – pomysł polski i stosunkowo nowy. Knajpa oferująca sprzedaż zapiekanek.